Néhány óra alatt végigjárható kiránduló-útvonal, az elején egy olyan látnivalóval, amit a fővárosiak többsége sem ismer. Szentföld, úttörők és a budai hegyek.

Rögtön az elején csalunk: nem Hűvösvölgy végállomástól indulunk, már eggyel előbb leszállunk a villamosról, hogy benézzünk a Heinrich István utcába, a Magyar Szentföldet keresve.

Az épülettorzó története a hg.hu 2010-es cikkéből megismerhető, összefoglalva: a bauhaus építészt, Molnár Farkast 1937-ben kereste fel a szentföldi biztos egy Szentföld-templom megépítésének ötletével. Molnár modernista, kupolával fedett, ovális teret tervezett, 21 zarándokhely másolatával. Az alapozás 1940-ben kezdődött, de még ezután is módosultak a tervek (Molnárra nagy hatással volt az időközben meglátogatott jeruzsálemi Szent Sír-templom). A belső tér 20 méter magasságot ért volna el, az épület 45 méter hosszú és 25 méter széles lett volna. 1944-ig tíz szentély épült fel, és elkészültek a központi tér oldalfalai.

A háborút az épület megúszta, az építész nem. A munkát dr. Szendrő Jenő folytatta 1946-ban, de igen lassan haladtak. 1949-re a vasbetonból készülő kupola ácsolata már készen állt, de ekkor jött az államosítás, a szerzeteseket elvitték, aztán a templomból is mindent, ami mozdítható volt.

Maradt egy torzó, amiben volt traktorgyár, árvaház, rendeztek koncerteket, majd a levéltár raktára lett, a 70-es évektől 2004-ig. Az egyház utána sem tartott rá igényt. 2006 óta műemléki védelem alatt áll, közösen a fővárosé és a II. kerületé, de egyik sem tud mit kezdeni vele.

Innét a Tót asszony sírja felé megyünk, most már az erdőben. Az erdei kegyhely a legenda szerint egy itt holtan talált nő emlékét őrzi. Zarándokút is halad erre.

A Tót asszony tán a következő megálló valóban egy megálló, a gyermekvasúté (ez volt régen az úttörővasút). Ez a Hárs-hegy megálló, ahol nem csak a gyermekvasút, de az idő is megállt. Keressük a fán a mintamókust.


Ha mégsem gyalog indulnánk tovább, 600 forintot készítsünk elő, ennyi a szakaszjegy felnőtteknek (teljes vonal: 700, gyerekeknek a fele). A gyermekvasút az őszi hétköznapokon is óránként jár (hétfő kivételével, amikor nem közlekedik), hétvégén ennél gyakrabban. A menetrend itt található.

Ha maradunk a sétánál, akkor irány felfelé a Hárs-hegyre, tovább sárga jelzésen (van közben Mária út is, ne zavarjon be, maradunk a hagyományos turistaútvonalon). Előbb 362 méter magasan a Kis-Hárs-hegyen a két egymásba fonódó csigelépcsőből álló, kissé kilengő Makovecz-kilátó a célpont, aztán a Nagy-Hárs-hegy jóval stabilabb Kaán Károly kilátója (454 méter).

Ez utóbbi falán igazi kelet-európai abszurdként az emléktábla emléktábláját találjuk: "Itt volt e kilátó névadójának, a magyar erdészet és természetvédelem kiemelkedő alakjának, Kaán Károly erdőmérnöknek emléktáblája. A rongálók miatt az eredeti táblát az budapesti erdészetnél őrizzük."

Az út a két kilátó között igen köves, sziklás, célszerű vastag talpú cipőt húzni. Útközben van a Bátori-barlang, amely csak kísérettel látogatható.

A Kaán Károly kilátótól, ahonnan az előzővel ellentétben nem csa a főváros nagy része, de a másik irányban a Budakeszi környéki hegyek és a Pilis is beláthatók, már csak lefelé visz az út.

Hamar elérjük a Szépjuhásznét, ami ismét a gyermekvasútnak is megállója. A helyet azért hívják így, mert Mátyás király itt ismerkedett meg egy szép juhásznéval. Legalábbis ezt beszélték... Pár száz évvel később aztán épült itt egy Szép Juhászné nevű vendéglő is.

Még megcsodáljuk a szocreál csodát a téren (Munkás gyermekkel című szobor, 1950-ből), aztán pont jön egy 22-es busz, vissza a Moszkvára.

Séta a város határában: Hűvösvölgytől a Szépjuhásznéig


Néhány óra alatt végigjárható kiránduló-útvonal, az elején egy olyan látnivalóval, amit a fővárosiak többsége sem ismer. Szentföld, úttörők és a budai hegyek.

Rögtön az elején csalunk: nem Hűvösvölgy végállomástól indulunk, már eggyel előbb leszállunk a villamosról, hogy benézzünk a Heinrich István utcába, a Magyar Szentföldet keresve.

Az épülettorzó története a hg.hu 2010-es cikkéből megismerhető, összefoglalva: a bauhaus építészt, Molnár Farkast 1937-ben kereste fel a szentföldi biztos egy Szentföld-templom megépítésének ötletével. Molnár modernista, kupolával fedett, ovális teret tervezett, 21 zarándokhely másolatával. Az alapozás 1940-ben kezdődött, de még ezután is módosultak a tervek (Molnárra nagy hatással volt az időközben meglátogatott jeruzsálemi Szent Sír-templom). A belső tér 20 méter magasságot ért volna el, az épület 45 méter hosszú és 25 méter széles lett volna. 1944-ig tíz szentély épült fel, és elkészültek a központi tér oldalfalai.

A háborút az épület megúszta, az építész nem. A munkát dr. Szendrő Jenő folytatta 1946-ban, de igen lassan haladtak. 1949-re a vasbetonból készülő kupola ácsolata már készen állt, de ekkor jött az államosítás, a szerzeteseket elvitték, aztán a templomból is mindent, ami mozdítható volt.

Maradt egy torzó, amiben volt traktorgyár, árvaház, rendeztek koncerteket, majd a levéltár raktára lett, a 70-es évektől 2004-ig. Az egyház utána sem tartott rá igényt. 2006 óta műemléki védelem alatt áll, közösen a fővárosé és a II. kerületé, de egyik sem tud mit kezdeni vele.

Innét a Tót asszony sírja felé megyünk, most már az erdőben. Az erdei kegyhely a legenda szerint egy itt holtan talált nő emlékét őrzi. Zarándokút is halad erre.

A Tót asszony tán a következő megálló valóban egy megálló, a gyermekvasúté (ez volt régen az úttörővasút). Ez a Hárs-hegy megálló, ahol nem csak a gyermekvasút, de az idő is megállt. Keressük a fán a mintamókust.


Ha mégsem gyalog indulnánk tovább, 600 forintot készítsünk elő, ennyi a szakaszjegy felnőtteknek (teljes vonal: 700, gyerekeknek a fele). A gyermekvasút az őszi hétköznapokon is óránként jár (hétfő kivételével, amikor nem közlekedik), hétvégén ennél gyakrabban. A menetrend itt található.

Ha maradunk a sétánál, akkor irány felfelé a Hárs-hegyre, tovább sárga jelzésen (van közben Mária út is, ne zavarjon be, maradunk a hagyományos turistaútvonalon). Előbb 362 méter magasan a Kis-Hárs-hegyen a két egymásba fonódó csigelépcsőből álló, kissé kilengő Makovecz-kilátó a célpont, aztán a Nagy-Hárs-hegy jóval stabilabb Kaán Károly kilátója (454 méter).

Ez utóbbi falán igazi kelet-európai abszurdként az emléktábla emléktábláját találjuk: "Itt volt e kilátó névadójának, a magyar erdészet és természetvédelem kiemelkedő alakjának, Kaán Károly erdőmérnöknek emléktáblája. A rongálók miatt az eredeti táblát az budapesti erdészetnél őrizzük."

Az út a két kilátó között igen köves, sziklás, célszerű vastag talpú cipőt húzni. Útközben van a Bátori-barlang, amely csak kísérettel látogatható.

A Kaán Károly kilátótól, ahonnan az előzővel ellentétben nem csa a főváros nagy része, de a másik irányban a Budakeszi környéki hegyek és a Pilis is beláthatók, már csak lefelé visz az út.

Hamar elérjük a Szépjuhásznét, ami ismét a gyermekvasútnak is megállója. A helyet azért hívják így, mert Mátyás király itt ismerkedett meg egy szép juhásznéval. Legalábbis ezt beszélték... Pár száz évvel később aztán épült itt egy Szép Juhászné nevű vendéglő is.

Még megcsodáljuk a szocreál csodát a téren (Munkás gyermekkel című szobor, 1950-ből), aztán pont jön egy 22-es busz, vissza a Moszkvára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése