A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Együttműködés gimnáziumok között című pályázati felhívására a budapesti Arany János Általános Iskola és Gimnázium által benyújtott Mai Márciusi Ifjak című pályázatot a kiíró 1 220 000 forint összegű támogatásban részesítette. A pályázat célja a határon túli, magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülése, a magyarországi és külhoni fiatalok közötti kapcsolatok kialakulása, személyes találkozók, valamint a diákok közösségi szerepvállalásának elősegítése. Szerdán számolnak be a közösen elért eredményekről.

A projekt programjának előkészítő foglalkozásának a legfontosabb feladata volt ráhangolni a budapesti diákokat az aradi diákokkal és a tanárokkal való találkozóra. Megismertetni a gimnazistákat a határon túli magyarok történelmével, életével, szokásaival és mindennapjaival. Erősíteni az összetartozás érzését. Elsajátítani a márciusi ifjak hősi viselkedését.

„Akkoriban, amikor én voltam fiatal, nem nagyon beszéltek a Trianonról. (…) Az érdélyiek bozgoroknak hívták a kintrekedt magyarokat, ami annyit jelent románul: hazátlan. Nem volt szabad magyarul beszélni, de nem csak Romániában, hanem a többi velünk határos országban sem, ahol az országhatár mellett rengeteg magyar élt, sőt voltak magyarlakta települések is. Ha pedig mégis beszéltek, akkor megverték őket. (…) Legyünk büszkék arra, hogy magyarok vagyunk, becsüljük meg a kultúránkat és ne hagyjuk, hogy elkallódjon!” (Novák János, a Sashegyi Arany Iskolaalapítvány Kuratóriumi elnöke, a Sashegyi Néptáncegyüttes mentora, Erdély szakértője)

A program megvalósulásának második fázisaként az aradi Csiky Gergely Főgimnázium huszonkét tanulója Budapestre látogatott, három tanár kíséretében. A négynapos itt tartózkodás keretében kicserélték a fiatalok a nemzeti ünnephez kapcsolódó ismereteiket, közösen meglátogatták az 1848-as forradalom és szabadságharc emlékhelyeit, a Petőfi szobrot, a Batthyány-örökmécsest, a Pilvax kávéházat, a Landerer nyomdát és a Nemzeti Múzeumot.

Hogy a diákokban még erőteljesebben rögzüljön a történelem, előadásokat hallgattak meg a korszakot ábrázoló irodalmi és filmművészeti alkotásokból. Táncsicsra emlékezve, s a külhoni és a budapesti diákok személyes kapcsolatának elmélyítésére, közös kiránduláson vettek részt a budai Várnegyedbe.

Az Arany János Gimnázium tanulói és tanári kollektíváját évek óta szoros barátság fűzi a Nemzetközi Pető Intézet gondozottjaihoz és gondozóihoz. Fontosnak érezték, hogy az erdélyi gyerekek is bepillantást nyerjenek a mindennapi életükbe, s a karitatív munka során szerzett személyes tapasztalataikba.

A Nők a forradalomban című március 15-i színdarab koronázta meg a tartalmas együttlétet. Az előadásra meghívták a Pető Intézet kisdiákjait is. Nagy médiaérdeklődés övezte az eseményt.

A projekt következő állomásaként 2013. május 21–24. között a budapesti Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjainak és tanárainak egy csoportja látogatott Aradra, a Csiky Gergely Főgimnáziumba. A kirándulás keretében a fogadó iskola bemutatása, városnéző séta, kirándulás Világosra, Mácsára, táncház, alternatív programok, illetve közös műhelymunka (a gyűjtött anyag rendszerezése, feldolgozása, naplókészítés) szerepelt a tevékenységek között.

A tapasztalatok összegzésére 2013. június 12-én, szerdán az Arany János Gimnázium a műhelymunka mellett főzőversennyel és néptáncbemutatóval színesített témanapot szervez. Az értékelés célja a történtek áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

Határtalanul - gimnazisták közös programja Budapesten és Aradon

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Együttműködés gimnáziumok között című pályázati felhívására a budapesti Arany János Általános Iskola és Gimnázium által benyújtott Mai Márciusi Ifjak című pályázatot a kiíró 1 220 000 forint összegű támogatásban részesítette. A pályázat célja a határon túli, magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülése, a magyarországi és külhoni fiatalok közötti kapcsolatok kialakulása, személyes találkozók, valamint a diákok közösségi szerepvállalásának elősegítése. Szerdán számolnak be a közösen elért eredményekről.

A projekt programjának előkészítő foglalkozásának a legfontosabb feladata volt ráhangolni a budapesti diákokat az aradi diákokkal és a tanárokkal való találkozóra. Megismertetni a gimnazistákat a határon túli magyarok történelmével, életével, szokásaival és mindennapjaival. Erősíteni az összetartozás érzését. Elsajátítani a márciusi ifjak hősi viselkedését.

„Akkoriban, amikor én voltam fiatal, nem nagyon beszéltek a Trianonról. (…) Az érdélyiek bozgoroknak hívták a kintrekedt magyarokat, ami annyit jelent románul: hazátlan. Nem volt szabad magyarul beszélni, de nem csak Romániában, hanem a többi velünk határos országban sem, ahol az országhatár mellett rengeteg magyar élt, sőt voltak magyarlakta települések is. Ha pedig mégis beszéltek, akkor megverték őket. (…) Legyünk büszkék arra, hogy magyarok vagyunk, becsüljük meg a kultúránkat és ne hagyjuk, hogy elkallódjon!” (Novák János, a Sashegyi Arany Iskolaalapítvány Kuratóriumi elnöke, a Sashegyi Néptáncegyüttes mentora, Erdély szakértője)

A program megvalósulásának második fázisaként az aradi Csiky Gergely Főgimnázium huszonkét tanulója Budapestre látogatott, három tanár kíséretében. A négynapos itt tartózkodás keretében kicserélték a fiatalok a nemzeti ünnephez kapcsolódó ismereteiket, közösen meglátogatták az 1848-as forradalom és szabadságharc emlékhelyeit, a Petőfi szobrot, a Batthyány-örökmécsest, a Pilvax kávéházat, a Landerer nyomdát és a Nemzeti Múzeumot.

Hogy a diákokban még erőteljesebben rögzüljön a történelem, előadásokat hallgattak meg a korszakot ábrázoló irodalmi és filmművészeti alkotásokból. Táncsicsra emlékezve, s a külhoni és a budapesti diákok személyes kapcsolatának elmélyítésére, közös kiránduláson vettek részt a budai Várnegyedbe.

Az Arany János Gimnázium tanulói és tanári kollektíváját évek óta szoros barátság fűzi a Nemzetközi Pető Intézet gondozottjaihoz és gondozóihoz. Fontosnak érezték, hogy az erdélyi gyerekek is bepillantást nyerjenek a mindennapi életükbe, s a karitatív munka során szerzett személyes tapasztalataikba.

A Nők a forradalomban című március 15-i színdarab koronázta meg a tartalmas együttlétet. Az előadásra meghívták a Pető Intézet kisdiákjait is. Nagy médiaérdeklődés övezte az eseményt.

A projekt következő állomásaként 2013. május 21–24. között a budapesti Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjainak és tanárainak egy csoportja látogatott Aradra, a Csiky Gergely Főgimnáziumba. A kirándulás keretében a fogadó iskola bemutatása, városnéző séta, kirándulás Világosra, Mácsára, táncház, alternatív programok, illetve közös műhelymunka (a gyűjtött anyag rendszerezése, feldolgozása, naplókészítés) szerepelt a tevékenységek között.

A tapasztalatok összegzésére 2013. június 12-én, szerdán az Arany János Gimnázium a műhelymunka mellett főzőversennyel és néptáncbemutatóval színesített témanapot szervez. Az értékelés célja a történtek áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése