2015. augusztus 7., a picture on fesztivál 1. napja: Szombathelyről kora délután elindult Bildeinbe az első olyan helyijáratos busz, amely átlépte az országhatárt...  :-)

Naná, hogy a 30Y-os jelzésűről van szó, és naná, hogy ott volt az egész 30Y! A srácok végigzenélték az utat, majd következett a koncert a nagyszínpadon.

A képek közt találtok egy videót is a buszról.





















poszt-picture-on-os 30Y-os poszt (képek és videó)


Amíg az idióta magyar kormány az ország és Európa szégyenfalát húzatja fel éppen a szerb-magyar határon, addig az osztrák-magyar határon fekvő falu, Bildein (Beled) újabb elgondolkodtató látványossággal bővült a minap. 

Ahogy az infótáblán magyarul is olvasható, 




 
 


Öreg kommunisták menni Bildein


A Gül Baba utca Buda kevés, máig megmaradt középkori lakóutcájának egyike, egyben Budapest egyik legmeredekebbje is. Az egyedi hangulatú utca szintén egyike azon keveseknek, amik ma is macskakővel burkoltak. 

Az utca a Török utca és a Frankel Leó utca találkozásánál található apró, névtelen térnél indul, ahonnét autóval is be lehet rá hajtani. Innét egyenesen és meredeken kaptat felfelé a domboldalon, majd Gül Baba türbéje mellett megtörik és törésirányban folytatódik. Felső végén rövid lépcsősor van, ami a Vérhalom utcára vezet. Itt található Ránki György zeneszerző egykori otthona is, a 36-os szám alatt. A gépjárműforgalom szempontjából zsákutca. 

A középkorban kialakult utca az ottani ingatlanbirtokos Niedermayer család után sokáig Niedermayergasse, vagy magyarosan Niedermayer utca volt, mígnem 1915-ben Gül Baba ünnepélyes újratemetése alkalmából a türbéje melletti utcát átkeresztelték a dervis után. A második világháború során itt is súlyos harcok dúltak. 

Az utcát ma új, modern és omladozó, lakatlan, régi épületek egyaránt szegélyezik. (szöveg: Wikipédia)

















Séta a középkorban – Gül Baba utca (képsorozat)

A zenekar is a szombathelyi busszal érkezik a bildeini (beledi) picture fesztiválra.

Idén a Szombathely és Bildein közötti hosszú időre visszatekintő együttműködés új szakaszába lépett, hiszen június óta a szombathelyiek Szent Márton kártyával az összes bildeini szervezésű kulturális rendezvényt féláron látogathatják, ami vonatkozik az idén már hetek óta telt házas picture on fesztiválra is. A fellépő magyar zenekarok rajongóinak elkülönített kontingensben még van néhány jegy, melyek regisztráció ellenében vásárolhatók meg a szombathelyi Pianho hangszerboltban. Regisztrálni a név, a cím és a zenekar nevének megadásával a pictureontix@gmail.com címen lehet. 

A tizenöt éves fesztiválon fellép az ugyancsak tizenötödik születésnapját ünneplő 30Y zenekar is. Ennek kapcsán ötlött fel a szombathelyi AGORA és a bildeini picture on fesztivál szervezőiben, hogy egyedi módját választva az ünneplésnek, buszjáratot indítanak a fesztivál és a megyeszékhely között. 

Nem is akármilyet: augusztus 7-én és 8-án a 30Y-os járatszámú busz fogja szállítani a lelkes pinkarockereket a két település között, pénteken nem mással, mint Beck Zoliékkal a fedélzetén, és valahonnan biztosan elő fog kerülni a gitár is... A busz a szombathelyi vasútállomás elől indul 14:15-kor, megáll az Ady téren, ahonnan 14:30-kor indul tovább a fesztivál helyszínére. A beszálláshoz csak egy érvényes picture on jegyre vagy bérletre lesz szükség. Azok, akik aznap este vissza szeretnének utazni Szombathelyre, éjjel 1 óra 30 perckor szállhatnak fel a buszra, ami 1:45-kor indul vissza Szombathelyre, az Ady térre. Szombaton ugyanezen menetrend szerint lehet igénybe venni a buszt. 

A picture on fesztivál nem üzleti vállalkozás, hanem két, közel kétszáz önkéntes által működtetett egyesület közös szervezésében zajló rendezvény, melynek bevétele teljes egészében elsősorban a fesztivál költségeire, valamint egyéb kulturális projektek, mint kisebb zenekarok, elsősorban regionális művészek fellépéseinek, kiállításainak és egyéb kisebb, főként regionális eredetű kulturális projektek támogatására fordítódik. A KuKuK Egyesületnek, melynek nevében is hordozott célja a pinkamedencei kultúra, kommunikáció és művészet támogatása, a regionális kulturális élet ösztönzésére tett erőfeszítéseit, illetve kultúrateremtő tevékenységét az osztrák állam illetve Burgenland Tartomány már több különböző módon elismerte, és mind a picture on fesztivál Egyesületet mind pedig a KuKuK Egyesületet állami támogatásra méltónak találta.

30Y-nal és 30Y-nal a picture on fesztiválra

Legyél Te is pinkarocker! – picture on fesztivál, 2015. augusztus 7-8.

GONG a KUPOLÁBAN! 
MusiContact RezgőTér Kompozíciók 
2015. május 27., szerda – RoHAM, Budapest 

A gongot köszönjük az Ethnosoundnak. Próbalehetőségeinkért köszönet a Dürlin Rendezvényirodának. 

Peter Ogi, a MusiContact alapítója már több éve kísérletezik audiovizuális rezgő terek kialakításával. A Millenárison 2011-ben tartott első RezgőTér Esemény 120 zenész és 400-500 fős, interaktívan közreműködő közönség részvételével nagy sikert aratott. 

A MusiContact Gongszerű rezgő teret, többdimenzionális "Audiovizuális Rezgő Jelenséget" épít a 3+1D-s térben. A Gong ezúttal május 27-én a RoHAM Kupolatermében lesz felépítve, és 1 óra 30 percen át fenntartva. 

A MusiContact RezgőTér Kompozíciói a hagyományos hanggyógyítás újszerű zenei formáiként jönnek létre. A rezgő Gong belsejében való tartózkodáson kívül, a MusiContact nagyszabású, egész délutános programot készít elő, lehetővé téve a ráhangolódást a 21 órakor kezdődő take-off-ra, mikor is elhagyjuk a hétköznapi tudatszintet, és a Gongban megtapasztalható többdimenzionális energiamátrixokba látogatunk. 

Lépj be hát Te is egy rezonáló gongütés belsejébe! 

a fotókat Béky Zoltán készítette az egyik próbán
Az esemény megvalósítói 
MusiContact Vizuál: 
Sztojánovits Andrea "attaray" 
Méhes Lóránt (Zuzu) 
Bálint Anita 
"Niti" 
Bertók Éva 
Full KOLOR 
Dreampire – Álom Archívum 
MusiContact Audio: 
A MusiContact Vegyes Kórus / Menyhei Ádám és Ferdinánd Árpád vezetésével 
Peter Ogi / kvadrofon hangkép, hangvezető 
Rosinflux - T. Bali / feszítetthúr-installációk 
swanasa+dot / live set electronics 
Berni / atmosphere-electronics és ending soundscape 
Frankie Látó / szólóhegedű 
Filó Edit / klarinét
Kovács Gábor / klarinét 
Empty Ken / tabla 
Kriska Bálint / synth. 


A program:
17 h
Intro
A földszinti terem már délután 5 órától fogadja a RezgőTér Utazókat, akik egy finoman tervezett, hang-fény-installációkkal kialakított térben relaxálva, pihenve készülhetnek az esti take-off-ra (felszállásra). A vizuális textúrát hangzó tartalmak egészítik ki.
20.30 h
Take-off – performansz
A Kupola megnyitása
21 h
A MusiContact RezgőTér Kompozíciók bemutatása
I. Ether
II. John Cage 4'33'' Csend
III. Rezonances Caleidoscopiques
IV. Outro


A bemutatandó darabok ismertetése: 

I. Ether: 
A MusiContact hiszi, hogy az éber álmodás állapotában a közvetlen teremtő erő szabadul fel és lép akcióba. A Dreampire álom adatbázisából származó álomvetítés két egymással szemben elhelyezkedő vásznon zajlik míg a MusiContact Audió Team-je létre hoz egy "Álom-Ethert", amelybe az éber álmodás állapotában kapcsolódunk. 
Az „Ether” négy tételben 45 percig tart. A kvadrofon hangosítás, a kórus és a hangszeresek koncentrikus körökben való elrendezése egy manadalarózsát ábrázol és lehetővé teszi, hogy eme hangrózsa fokozatosan nyíló szirmai között sétálhassunk a darab időtartama alatt. Megnyitás, megnyílás, szabadítás, szabadulás. Szabadság – ez tehát a mozdulat. A teljes folyamat a szabadság szándékáról, tudatosodásáról, akarattá válásáról és végül megcselekvéséről szól. Egy gondolat szárnyakat kap, szárnyra kap… Az Ether című RezgőTér Kompozició ennek a mozdulatnak négy fázisát jeleníti meg: 

1. The Impulse: Az első tétel a szándék születése és akarattá sűrűsödésének folyamata. A világítás színe vörös. A Tudat a biológiai szférán keresztül jelenik meg az anyagi valóságban. A szándék impulzusai az agyban elektromos kisülések apró jelenségeiből keletkeznek. Az agy egy bioelektromos berendezés. A tétel hasonlatként az esőben megázó nagyfeszültségű drótok elektromos rövidzárlati állapotát használja és így jeleníti meg. A vérből és elektromosságból álló agyi folyamatok az impulzusok, rövid energia-leadások jelei. Az impulzushangok sűrűsödése a gondolati káoszt imitálja, ahogy a "bodymind" rendszer a kezdeti impulzust visszhangozza és „vitatja”. Végeredményként a tétel végére a szándék akarattá sűrűsödik es tudati paranccsá szilárdul. 

2. The Flow: A második tétel a tudatossá lett akarat-parancs elektromos jeleinek végigáradása az idegrendszer hosszú, szétágazó fonalain. A világítás színe kék, majd zöld (mélységes univerzum-szín, az óceánok színe, a Föld színe, végül a természet zöld színe). A jelek, mint elektromos töltésű elektronok, hasonlóan a fotonokhoz, a fényhez töretlen hullámokként terjednek, futnak végig akadálytalanul áramolva az idegi pályákon. A hullámzó harmónia dominál es a bálnák lassúságával hömpölyög. Debussy Tenger című szimfonikus költeményének egy üteme nyúlik tíz perc hosszúságúra a végtelen felé. Őstenger, ahol minden áramlik. Akadálytalan flow, a gátak feloldódnak. Hosszú hangok harmóniáin lebegünk. 

3. The Unfolding Petals: A harmadik tétel az idegpályákon végigáramló tudatosodott akaratparancs megérkezése a kezekbe, ujjakba, izmokba. A világítás színe aranysárga (az anyagi világ es a hullám-természetű univerzum aranykapujának színe). A hangzó háttér textúrája tűz. A láthatatlan test cselekvése történik. Ez a megnyílás és a kalitkák megnyitása is egyben. Ezernyi madár repül szabadon az ég felé; a rózsa kibomlik egészen. A klarinétok fénye teszi teljessé az érzetet. A tubák is kecsesen verdesik főnixszárnyaikat. A szabadság megvalósul. Kicsi lelkek szárnyakra kapnak, repülnek s repítenek minket is halkuló staccato-sorozatokkal e pici hangok könnyed szféraiba. Láthatatlan megfoghatatlanságból formált etheri kezeink most tudatunkból közvetlenül az anyagi világhoz nyúlnak és újraformálják azt. Ez az a sík, ahol korszakunk anomalisztikus architektúrája lebontható. Egy új közös epítkezés elkezdődhet. Igen, megint Einsteint idézhetem: „egy bizonyos síkon létrejött problémát nem lehet feloldani ugyanazon a síkon”. Az Álom-Ether, a tudatos, teremtő álmodás a valóság és az álom határain kapcsolatot teremt egy valtoztatható világgal, amely emberibbé és anomáliamentessé tehető. 

4. The Closure: A rezgő tér új hangzásba rezonál, gerjed, óhatatlanul – ez az univerzum örök dinamikája. Elektronikus atmoszféra dereng fel. "Les harmonies planetaires... Minimal… És vissza a Földre. Back to Earth to Be Free!"

II. Az est e pontján John Cage 4'33'' Csend című darabja kerül előadásra. "A csend is csak egy másik fajta zene..." – John Cage 

III. Rezonances Caleidoscopiques: 
Ezen darabunk vizuális rezgőtartalmaként Méhes Lóránt (Zuzu) mandala-morph filmje vetítődik a kupolatetőre. Mozgó kórusénekesekkel és hanggeometriai elvek szerint elhelyezett zenészekkel a darab egy, a valóság többdimenzionális és patternszerű kiterjedéseibe, hologramikus szerkezeteibe való élményutazás. A darab kétszer ismételt hosszú, 12 fokú hangsor dallamának (Cantus Firmus) térbeli eseményeiből képez rezgő teret. A hangsor ívei egy Cantus Firmus-nak tekinthető szériábol származnak: a “cantus firmust” (fix melódia – a középkori polifónia eleme) egyben számozott basszusnak értelmezve. Ily módon a dallamhangok itt egyben gravitációs terek és a köréjük épulő vonzásterek központjai inkább hangtömbökként jelennek meg. A hangzótömbök egyrészt szimmetrikus rezonancia patternek, illetve maguk a (számozott basszusra épülő) triad-kristályszerkezetek. Másreszt a szimetrikus patternek, hármashangzatok múlandó, virtuális formainak határain túl, a hangtömbök másik szintje válik megtapasztalhatóvá. A Tonális Hullám-Interferencia, az örök, zizegő energiamező itt a RezgőTér tonális ködeit teszi átélhetővé. A Resonances Caleidoscopiques című darabunk tehát az égitestek lassú mozgásait, energetikai törvényszerűségeit bontja ki a Gongban. Egymást követő Hangtömbök nyílnak egymásra újabb és újabb gravitációs központok megjelenésével. Égitestként mozgó hatalmas alakzatok térülnek el eredeti pályáikról s fordulnak lassan új gravitációs központok köré elliptikus, glissandoszerű körpályákon. Galaktikus rendeződések, naprendszerek, hullócsillag-, meteor-, elektronködök. A szimmetrikus pattern virtuális, múlandó. A Cantus Firmus, a spektrális interferencia örök. A Resonances Caleidoscopique című RezgőTér Kompozíció a MusiContact Eric Satie-nak dedikált darabja. - Peter Ogi

MusiContact by Peter Ogi: Gong a Kupolában (RoHAM, 2015. május 27.)

A 4K! - Negyedik Köztársaság sajtóközleménye, 2015. május 6.

A világgazdaság átalakulása, a lehetséges konfliktusok és környezeti problémák miatt várható, hogy a következő évtizedekben az eddigieknél erősebb bevándorlási hullámok érik el Magyarországot.

A kormány ahelyett, hogy élhetőbb országot teremtene az itt lakóknak, a bevándorlók ellen próbálja fordítani az embereket „nemzeti konzultációjával”. Orbán úgy ágál a bevándorlók ellen, úgy oktat ki más országokat, hogy közben százezrek hagyják el az általa vezetett országot, mert nem látják biztosítottnak itthon a jövőjüket.

A bevándorlás kérdését nem lehet elintézni olcsó, rasszista hangulatkeltéssel. Ez nem nyújt semmilyen megoldást. A menekültek számára emberséges bánásmódot kell biztosítani. Másképp hogyan várhatnánk el, hogy velünk is normálisan bánjanak, ha nehéz helyzetbe kerülünk?

A 4K! a bevándorlást a politikai közösség köztársasági elve szerint kívánja kezelni: mindenki, aki Magyarországon él és dolgozik, valamint elsajátítja a magyar nyelvet és tisztában van a történelmi-kulturális hagyományokkal, jogosult az állampolgárságra és a politikai részvételre. Ugyanez az elv feltételezi, hogy azok, akik a köztársaság részévé kívánnak válni, valóban elfogadják a Magyar Köztársaságot új hazájuknak. A bevándorlás feltétele az integráció. Az államnak feladata, hogy az integrációt elősegítse és ellenőrizze.

Százezrek vándorolnak ki a bevándorlóktól féltett Magyarországról

Vörös, fehér vagy uhudler? Mindhárom! Bortavasz, Dél-Burgenland, 2015. május 2-3.


Néhány óra alatt végigjárható kiránduló-útvonal, az elején egy olyan látnivalóval, amit a fővárosiak többsége sem ismer. Szentföld, úttörők és a budai hegyek.

Rögtön az elején csalunk: nem Hűvösvölgy végállomástól indulunk, már eggyel előbb leszállunk a villamosról, hogy benézzünk a Heinrich István utcába, a Magyar Szentföldet keresve.

Az épülettorzó története a hg.hu 2010-es cikkéből megismerhető, összefoglalva: a bauhaus építészt, Molnár Farkast 1937-ben kereste fel a szentföldi biztos egy Szentföld-templom megépítésének ötletével. Molnár modernista, kupolával fedett, ovális teret tervezett, 21 zarándokhely másolatával. Az alapozás 1940-ben kezdődött, de még ezután is módosultak a tervek (Molnárra nagy hatással volt az időközben meglátogatott jeruzsálemi Szent Sír-templom). A belső tér 20 méter magasságot ért volna el, az épület 45 méter hosszú és 25 méter széles lett volna. 1944-ig tíz szentély épült fel, és elkészültek a központi tér oldalfalai.

A háborút az épület megúszta, az építész nem. A munkát dr. Szendrő Jenő folytatta 1946-ban, de igen lassan haladtak. 1949-re a vasbetonból készülő kupola ácsolata már készen állt, de ekkor jött az államosítás, a szerzeteseket elvitték, aztán a templomból is mindent, ami mozdítható volt.

Séta a város határában: Hűvösvölgytől a Szépjuhásznéig

Szamárral, öszvérrel és kutyákkal Franciaországból Kirgizisztánba, aztán vissza


A témában megjelent cikkeim*:

Vas Népe, 2015. január 27.

Magyar Narancs, 2014. november 6.

Vas Népe, 2014. május 26.

Alon, 2012. október 28.

*Vadas Lucia néven is írok

Szombathely – Felsőőr: a hiányzó vasútvonal (cikkgyűjtemény)

Családi történeteket és az 56-os eseményeket is felidézi a történelmi kerékpárút

Vasárnapi Vas Népe, 2014. december 13., Vadas Lucia (Rózsa Melinda) - A pihenőhelyek mellett felállított, többnyelvű tájékoztató táblákon idézi meg a múltat a határon futó történelmi kerékpárút. 

Egy hónapja már beszámoltunk arról, hogy történelmi bringaút épül a határon. Azóta újabb állomáshelyekkel bővült a kerékpárút, és ezek mellé többnyelvű táblákat helyeztek ki Csémben (Schandorf) és Beleden (Bildein). Mi történt itt a hidegháború idején, és ebből mi az, amit a ma biciklis turistái felé közvetít nyugati szomszédunk? 

A projekt gazdája Andreas Lehner, aki régóta dolgozik osztrák-magyar határon átnyúló kulturális és más együttműködésekben. Az ő tervei alapján készült el 2011-ben a beledi Határélmény-park, ahol egyebek mellett egy vasfüggöny-rekonstrukció is áll.

Ehhez kapcsolódik a friss anyag: az 1956-os forradalom történetét elevenítik fel az infotáblák, amelyek ezen az állomásponton magyar és német nyelvűek. Az országos események leírását a környéken történtekkel egészítették ki. Ezen a szakaszon (a Pinka völgyének alsó részénél) kb. 16000 ember menekült át a határon. 

Olvashatunk arról is, hogy 1956. november 23-án Rohoncnál két szovjet katona egészen az osztrák határig üldözött egy 18 éves menekült lányt. Egyikük a felszólítás ellenére sem állt meg. (1956. október 28-án Figl külügyminiszter egy diplomáciai jegyzéket adott át az orosz nagykövetségen Szergej Lapinnak, mely tartalmazta, hogy ha a Vörös Hadsereg katonái megsértik a határt megsértik, a Szövetségi Hadsereg tüzet fog rájuk nyitni.) Az osztrák csendőrök haslövéssel terítették le a 22 éves katonát, aki nem sokkal később meghalt. 

A csémi anyag Horváth Sándor kutatásain alapul, és a magyaron és németen kívül horvátul is olvasható a helyszínen. A Vasfüggöny – Családi történetek címet viselő anyag fotókkal és személyes visszaemlékezésekkel mutatja be a kort, az 1948-tól 89-ig tartó időszakot, amelyben a magyar és az osztrák oldalon élő, addig jó kapcsolatot tartó embereket is elválasztotta egymástól. 

Az 1940-ben Nagynardán született B. úr gyerekkorában még szabad volt az átjárás: "1948 előtt édesapám gyakran járt át Csémbe egy nagynénémhez disznót vágni, meg másban segíteni. Legtöbbször vele mentem: reggel mentünk át Kisnardánál, este pedig hazafelé. Mindenkinek volt egy irata, amit magánál kellett tartania, de katonák nem mindig voltak. Amikor felhúzták a határt (a „vasfüggönyt”), többet nem járhattunk át. Én akkor 6-7 éves voltam." Ugyanő arról is beszámol, hogy "az aknákról is tudtunk, mert a felnőttek beszéltek a helyiekről, akik átmentek a határon. Mondták például, hogy 'Izidornak szerencséje volt, nem repült el'.” 

A határ túloldalán 1961-ben született M. úr szavai abba engednek betekintést, hogyan tudták a magyarországi rokonokat meglátogatni: "Nardán és Felsőcsatáron éltek, az pedig a határnál van. Gyerekkoromban kerülő úton, Lékán, Kőszegen át – csaknem 70 kilométert – kellett utaznunk, hogy Nardára érjünk. Pedig csak 2 kilométerre van. 1968-ig még távolabb – Szentgotthárdon át – kellett utazni, mert Kőszegen még nem lehetett." Arra, hogy az itteniek is mehessenek látogatóba, még 21 évet kellett várni... 

A vasfüggöny koráról tájékoztat a felújított rohonci vámház is. A 90 éves kis épületet a település határában találjuk. Ha Bucsutól megyünk Bozsok felé, és körülbelül egy kilométer után térjünk le balra egy földútra, a régi postaútra. Mintegy másfél kilométer múlva érjük el a pihenőhelyet. A postaúton jövő év elején készül el az aszfaltozás. Az újjászületett vámházikóban az osztrák csendőrség (a Gendarmerie) munkájáról és a hidegháborús korszakról, a vasfüggöny idejének határőrizetéről kap információkat a látogató. Felszerelték padokkal, asztalokkal, vagyis a szellemin túl a valóságos táplálék elfogyasztásának is helyet tud adni a ház. 

Az új kerékpárút Rohoncnál csatlakozik a már meglévő dél-burgenlandi kerékpárút-hálózathoz. A projekt keretében a Pannarch Archeológiai Egyesület rekonstruálta a római vízvezeték egy részét, ez szintén információkkal kiegészítve tekinthető meg. További attrakció az a római szarkofág, amelyet a kismartoni (eisenstadti) Tartományi Múzeumból szállítottak szeptember elején Rohoncra, és a Natúrpark irodájánál, a parkban állították fel. Pontosabban: visszahozták, hiszen annak idején Rohoncon találták meg. 

A történelmi kerékpárút még régebbi korokba is betekintést enged. Számos régészeti lelet bizonyítja, hogy az Irottkő és a Vashegy közötti területen már Kr.e. 6. évezred kezdetétől földművesek éltek. Ez a neolitikum korai időszaka, melyet újkőkorszaknak is neveznek. Az első földművesek kis falvakban éltek, faváz szerkezetű, vesszőfonatos vázú, a falakat agyaggal tapasztott házakban, állatokat tartottak, lenből vásznak készítettek, és a Kr.e. 5. és 4. évezredben már iparosok állították elő a szerszámokat. 

Már a rézkorszakban ( Kr.e. 4000- 2300) és a bronzkorban (Kr.e. 2300-750) ismertek voltak a rohonci (Rechnitz) és borostyánkői (Bernstein) hegyvidék első rézbányái. Velem fölött, ahol ma a Szent Vid kápolna emelkedik, volt egy település, ahol bronzot állítottak elő, s azt szerszámok, ékszerek, fegyverek készítéséhez használták. Mindez fellendítette a kereskedelmet, így hamarosan nemcsak az Alpok és a Kárpátok hegyvidékével, hanem a Földközi-tenger térségével is kiépült a kapcsolat. Az ekkoriban kialakult hadviselő arisztokrácia a bányászatot és a kereskedelmet ellenőrizte, valamint a kereskedőket és a földműveseket védelmezte. Kr.e. 1000 körül nagy erődítményt építettek a Pinka kanyarulatánál, Óvár (Burg) településnél. 

Tragikus történetet ismertünk meg Rohoncon egy jobb sorsra váró szerelmespárról. 1949. december 9-én egy magyar mezőgazdasági munkás a menyasszonyát akarta átvinni az erdőn át Ausztriába, két ismerős magyar határőr segítségével. Este 11 körül érkeztek a szögesdróthoz, és nagy nehezen találtak egy rést rajta. A nő át akart bújni... és aknára lépett. A robbanás felszakította az ütőeret a lábán. Vőlegénye a két katona segítségével osztrák területre vitte, elrejtették egy árokban, majd a férfi az osztrák szolgálathoz igyekezett segítségért, a két katona pedig a nő mellett maradt. Mire visszaértek, már senkit sem találtak ott. Végül nem messze a baleset helyszínétől ráleltek a nőre. Még eszméleténél volt, és elmesélte: a katonák elszeleltek, mert féltek a magyar hatóságoktól. A megfelelő orvosi ellátás hiánya miatt a menyasszony röviddel éjfél után meghalt.

Izidornak szerencséje volt


Ahol 70 évvel ezelőtt tömegsírok és halottak százai feküdtek a hótól takartan a szabad ég alatt, most A pesti gettó emlékezete című installáció két különböző, de egymást kiegészítő emlékezet-koncepcióval állít emléket az áldozatoknak. 

A magyar, amerikai, izraeli és német forrásokból összeállított, történeti kiállításon még soha nem látott, megdöbbentő képek és dokumentumok jelennek meg a gettó áldozatairól, tömegsírjairól, temetkezéséről, a gettólakók kivonulásáról. 

Emellett a Trauma – Tér – Terápia alcímet viselő kortárs képzőművészeti kiállításon, a magas falak között kialakított épületben pedig fiatal művészek elgondolkodásra ösztönző alkotásaikkal fejezik ki személyes viszonyukat a helyhez és a tragikus eseményekhez.  

A gettó falain belül – kiállítás a Klauzál téren

Befejeződött a kamalduli remeteség főépületének, a kolostornak a felújítása. A 18. századi épületegyüttes központját 885 millió forintos uniós támogatásból újították föl. (MTI)

A majki kamalduli remeteség belső udvarán álló cellaházak 2014. november 27-én
Fotó: Máthé Zoltán (MTI)







Felújították a majki kamalduli kolostort (macskával)