2012. április 30., hétfő

mediawave díjazott filmek 2012

Legjobb dokumentumfilmnek járó díj:
Maciej Drygas (Lengyelország): Ellenőrzött levelek/Cudze listy/Violated Letters

Legjobb kísérleti filmnek járó díj:
Erik Rosenlund (Svédország/Dánia): Kitörölhetetlenül/Sudd/Out of Erasers

Legjobb animációs film:
Adrián Miguel Delgado & Tenesor Cruz Niesvaara (Spanyolország): Piszkos Péntek/Dirty Friday

A legjobb nagyjátékfilmnek járó díj (megosztva):
Ben Rivers (Egyesült Királyság): Két év a tengeren/Two Years At Sea - Egy különleges és személyes univerzum költői bemutatásáért, a filmnyelv progresszív és érzékeny használatáért.
és 
Alyona Semenova & Alexander Smirnov (Oroszország): Berkenye keringő/Ryabinoviy Vals/The Rowan Waltz - A háború egy a kommunizmus idején elhallgatott epizódjának elmeséléséért, a szovjet háborús filmek hagyományaira támaszkodva.

A legjobb kisjátékfilmnek járó díj:
Anca Miruna Lazarescu (Németország/Románia): Csendes folyó/Apele tac/Silent River

GRATULÁLUNK!

Néha a lovagok is elvesztik a fejüket


Intrikákkal és viszályokkal átszőtt lovagi világba, a 15. századi élet és halál birodalmába vezeti a látogatókat a városszalónaki (stadtschlainingi) vár új kiállítása. A hamisítatlan középkor 2012. április 29-én tárult fel a nagyközönség előtt, és október 31-ig látható.

Andreas Baumkircher a vár ura, a város alapítója és zsoldosvezér volt. Hogy mi vezetett oda, hogy 1471. április 23-án Grácban kihallgatás és tárgyalás nélkül lefejezték, kiderül a Baumkircher - a Lovag című kétnyelvű  (magyar és német) kiállításon. 

További részletes információk a tárlatról, a várról, nyitva tartásról, egyebekről itt olvashatók, a megnyitó ünnepségről képes beszámoló itt, a kiállítás honlapja pedig itt.

frissítés: még több kép a megnyitóról

2012. április 25., szerda

közel-kelet-európa / az újrajátszás stratégiái

Kiállító művészek: Christoph Draeger [CH], Khaled Jarrar [PS], Avi Mograbi [IL], Public Movement [IL], Joanna Rajkowska [PL]. Kurátor: Lázár Eszter, megnyitó: 2012. április 27. 19h, megnyitja: Kékesi Zoltán. Helyszín: Labor, V., Képíró u. 6. 


Az Írott-kő

Az Írott-kő (Geschriebenstein) a Kőszegi-hegység, egyben a Dunántúl, valamint Burgenland legmagasabb pontja, 882 (más források szerint 883 vagy 884) méteres tengerszint feletti magasságával. Kőszeg és Rohonc (Rechnitz) között található. 

A 14. században Fenyőhegynek nevezték, a 17. században a csúcs a Szálkő nevet kapta. Az Írott-kő név a feliratozott határkőről eredeztethető. A kőszegiek már 1891-ben emeltek itt egy kilátót, a fából készült Árpád-torony 1909-ig állt. A mai, kőből készült kilátót 1913-ban építették a rohonciak, Ladislaus Gulner adóhivatalnok kezdeményezésére, a tervezést és kivitelezést Varga József építőmesternek köszönhetjük.


A kilátó a magyar oldalon áll, a bejárat Ausztriában van. Anno a vasfüggöny kikerülte és az osztrák oldalon hagyta a tornyot, látogatni is csak onnan lehetett. 2009-ben a megrongálódott épületet lezárták, a felújítást követően 2010. július 21-étől vált ismét látogathatóvá. Az alsó szinten egy Trianon-kiállítást rendeztek be. 

Itt található az Országos Kéktúra nyugati végpontja, egyben ez az Írottkő Natúrpark középpontja, és része az Alpannonia túraútvonalnak, amely a Semmeringről vezet a kőszegi szőlőkig. A toronyból látható az Őrvidék (Burgenland), körülötte Alsó-Ausztria (Niederösterreich) és Nyugat-Magyarország. A kilátó egész évben ingyenesen látogatható.

Az Írott-kőhöz az osztrák oldalon futó műúttól (ebből az irányból kényelmesebb a megközelítés...) kőtanösvény vezet. Ennek elején, az emlékműnél áll egy 2,5 méter magas „kosár”, amelyben 16 különféle kőzetfajta található, azok, amelyek az Írottkő környékén előfordulnak, például szerpentin Vörösvágásról (Redlschlag), antimonit Szalónakról (Schlaining), bazalt Lánzsérről (Landsee), konglomerátum Cákról és pala Rohoncról. A kilátó felé vezető úton külön nagyméretű mintákat tekinthetünk meg. A tanösvényt a határon az Írott-kő zárja, amely a birtokosok (az Esterházyak és a Batthyányak) közötti határkőként szolgált.

Írottkő Natúrparkért Egyesület: http://www.naturpark.hu/
Naturpark Geschriebenstein: http://www.naturpark-geschriebenstein.at/

2012. április 23., hétfő

telitalálat

Ilyen az, amikor egy zenét nagyon eltalálnak egy témához. A klipben hallható track címe is Never Surrender, hazai darab, és Nomagrofnak köszönhetjük. 

2012. április 22., vasárnap

Léka - Lovagvár a hegytetőn

Léka (Lockenhaus) vára sokkal inkább a magyar, mint az osztrák történelem része, érdemes rászánni egy délután. Ha Kőszegnél átléptük a határt, a 61-esről Rőtfalvánál (Rattersdorf) áttérve az 55-ösre már csak néhány kilométer.

A vár egyik része szállodaként üzemel, a másik azonban múzeum, ahol a vár történetét és a templomos lovagok világát mutatják be. Az Alonra 2008-ban írtam róla, frissítésként ide kívánkozik, hogy most 6,5 euró a felnőtt, 5 a diák/nyugdíjas, és 3 a gyerekjegy, ill. hogy idén júniusban nyílik egy új kiállítás a denevérekről. 

A lékai vár honlapja: http://www.ritterburg.at

És egy kis fantázia...

"Rheingold lovag, szerelemre lobbanva a szépségem, játékos képzeletem, zabolátlan ábrándokban és szárnyaló ideákbanvaló gazdagságom iránt, szegény jobbágyszüleimtől elraboltat és a lékai várba hurcoltat, majd elrablóimat busásan megjutalmazza. De keserűen kell tapasztalnia, hogy nem viszonzom lángoló szerelmét. Mert én nagyobbra vágyom: engem a lovag hatalma és gazdagsága nem szédíthet meg. Foglyul ejtőm ugyan sokféleképp iparkodik a kedvemben járni, hogy szívemet maga felé hajlítsa, ám visszájára fordul minden igyekvése. 

Ráébredek, hogy semmi, de semmi reményem a lékai várból való menekülésre. Rheingold lovag nem szűnő sürgetései felőrlik ellenállásomat. Látom jól, hogy nincs mit tennem: előbb-utóbb kénytelen leszek beadni a derekam. Tudtára adom hát a lovagnak, hogy beleegyezem a frigybe, de csak azzal a feltétellel, ha előbb a kedvemért egy mély medrű, széles és hosszú csatornát építtet.

A házasságkötés elhalasztására szolgál ez ürügyül, hiszen egy ilyen kanális megépítése évekbe is beletelik. Rheingold lovagot annyira megigézte szépségem, hogy a beleegyezésem legkisebb jelét is kéjes örömmel fogadja. Parancsot ad hát tervezőknek, építészeknek és kubikosoknak: haladéktalanul, költséget nem kímélve lássanak hozzá a csatorna építéséhez (ennek a csatornának a medrében folyik majd a Gyöngyös patak)." 

(Molnár Miklós: Dalma és Witold)

play the play

Tegnap este volt a 19. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál zárógáláa az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol kihirdették az idei mustra díjnyertes alkotásait.

A fesztivál fődíját, a Hullámtörők-díjat a PLAY (r.: Ruben Östlund) című svéd film kapta, a zsűri indoklása szerint „egy látszólag tökéletes társadalom következetes és felzaklató portréjáért". A PLAY hamarosan látható lesz a magyar mozikban.


A filmeket háromtagú zsűri bírálta el, akik közül Kocsis Ágnes filmrendező és Muhi András producer volt jelen a díjátadón. A zsűri harmadik tagja, Stefan Laudyn, a Varsói Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója pénteken délután Pekingbe utazott, de hagyott egy videóüzenetet (magyar felirattal): 


A közönségkedvenc Geoffrey Enthoven Hasta la vista című filmje lett. A szavazás 5-ös skálán zajlott, a nyertes film 4,78-as átlaggal nyerte a legkedveltebb filmnek járó kitüntetést.

A rohonci zsidó temető

Rohonc (Rechnitz) zsidóságának története 17. század második felében kezdődött, létszáma 1850 körül volt a legnagyobb, 850 fő. 1934-ben még 170 zsidó élt a településen. 1938-ban a nácik elűzték őket, sokukat megölték. 

A temetőt 1682-ben létesítették. Többször bővítették, majd 1827-ben kőfallal vették körül a 8288 m²-es területet. A náci időkben kifosztották, sok sírkövet összetörtek. A temetőt 1988-ban hozták rendbe, ma 186 sírt találunk itt. 


A temetőkaput zárva tartják, a kulcsot a községházán kérhetjük el (Gemeindeamt, Hauptplatz 10) hétfőtől csütörtökig 8-12 és 13-16 óráig, pénteken 8-12-ig. Hivatali órákon kívül a Loos családot kell felkeresni a kulcsért (Herrengasse 38, a temetőkaputól kb. 50 méternyire a központ felé). 

2012. április 21., szombat

bazaarba!

‎2012.04.21., 20.30 kiállításmegnyitó a Bazaar klubban

Breznay Mária, Ef Zámbó István, Héra Gábor, Homolya Gábor, Kertész Dániel, Mogyoró Győző, Ocztos István, Pál Dániel, Perei Gabriella, Vojnits Aliz, Vojnits Attila

2012. április 18., szerda

kiállításhegyek nyílnak csütörtökön

Nagy dilemma, merre induljunk 19-én, ha a fővárosban vagyunk. Ugyanis hatkor Steko a Nyitott műhelyben, fél hétkor feLugossy és Szirtes a Várfok Galériában (I., Várfok u. 11.), de közben már hatkor a Műcsarnokban is nyit az Európai utasok (a kolozsvári kiállítás), és ha ez még nem elég, nyolckor a Ludwig Múzeumban is vernisszázs: SOCIÉTÉ RÉALISTE empire, state, building...

fonogram-díj jelöltek, 2012


Ákos, Bródy János és Zorán tavalyi albuma is jelölt az év hazai klasszikus pop-rock albuma kategóriában a Fonogram - Magyar Zenei Díjra. A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége elismeréseire jelöltek névsorát tizenhat kategóriában tették közzé, a díjátadó gála május 8-án lesz.

A díj honlapján nyilvánosságra hozott lista szerint az év hazai klasszikus pop-rock albuma címre Ákost (Arénakoncert 2011), Bródy Jánost (Az Illés szekerén), a Magna Cum Laudét (Belső égés), Rúzsa Magdit (Magdaléna Rúzsa) és Zoránt (Körtánc - Kóló) jelölték.

Az év külföldi klasszikus pop-rock albuma kategóriában Lenny Kravitz (Black And White America), Michael Bublé (Christmas), a Nickelback (Here And Now), a Red Hot Chili Peppers (I'm With You) és Sting (Symphonicities) került az esélyesek közé.

Az év hazai modern pop-rock albuma címért a Belmondo (Mikor), a FreshFabrik (Mora), a Gringo Sztár (Pálinka Sunrise), Király Viktor (Solo), a Kowalsky meg a Vega (Az évtized lemeze), valamint a Supernem (Tudományos-fantasztikus Pop) van versenyben, az év külföldi modern pop-rock albuma címért pedig Adele (21), Beyoncé (4), Bruno Mars (Doo-Wops & Hooligans), Lady Gaga (Born This Way), valamint a Maroon 5 (Hands All Over).

Az év hazai alternatív albuma kategória ötös listájára a Kiscsillag Néniket a bácsiknak!, a Mocsok 1 Kölykök Mezítláb, a Neo The Picture, az Óriás Példák hullámokra és a Quimby Instant szeánsz című korongja került, az év külföldi alternatív albuma címre pedig az Arctic Monkeys Suck It And See, Björk Biophilia, a Florence + The Machine Ceremonials, a Foster The People Torches, a Kasabian Velociraptor!, valamint a White Lies Ritual című CD-je esélyes.

Az év hazai elektronikus zenei produkciója a Brains, a Compact Disco, Fábián Juli & Zoohacker, a Stereo Palma és Yonderboi, az év külföldi elektronikus zenei produkciója pedig David Guetta, a Depeche Mode, Martin Solveig, Pitbull és Skrillex közül kerül ki.

Az év hazai hard rock vagy heavy metal albumáért járó elismerést a Depresszió (Vízválasztó), a Moby Dick (A holnapok ravatalán), a Subscribe (Bookmarks), a The Idoru (Time) vagy a Turbo (Lost Measure), az év külföldi hard rock vagy heavy metal albumáért járó díjat a Dream Theater (A Dramatic Turn of Events), az Evanescence (Evanescence), a Foo Fighters (Wasting Light), a Mastodon (The Hunter) vagy a Megadeth (Th1rt3en) kaphatja.

Az év hazai szórakozató zenei albuma díjra az Apostolt (Szívek dallama), a Budapest Bárt (Hoppá!), a Fivéreket (Luxus tangó), a Maszkura és a Tücsökrajt (Pesti nők), valamint posztumusz Szenes Ivánt (Hosszú az a nap) jelölték.

Az év hazai gyermekalbuma címért a Buborék Zenébe zárt világa, Farkasházi Réka Hajnali csillag pereménje, Halász Judit Apa figyelj rámja, Kardos-Horváth János Földlakója, valamint a Napvirág Nevet a Földje verseng.

Az év hazai felfedezettje Baricz Gergő, Kállay Saunders András, Kocsis Tibor, a Leander, Muri Enikő vagy az Ozone Mama lehet.

Az év hazai dzsesszalbumainak jelöltlistájára Alapi István (niXFactor), a Dresch Quartet (Fuhun), Fábián Juli & Sárik Péter (Feel Harmony), Harcsa Veronika (Lámpafény), valamint a Váczi Eszter Quartet (Eszter kertje) került fel.

Az év hazai nép- vagy világzenei albuma díjra a Besh o droM (Kertünk alatt), a Csík Zenekar (Lélekképek), a Holdviola (Vándorfecske), a Kerekes Band (What The Folk!?) és az Ocho Macho (Online a világ) pályázik.

Az év hazai klasszikus vagy kortárs komolyzenei albuma kategóriában Bánkövi Gyula (A fény felé), Hárs Viktor (Cloudsound), Hortobágyi László és a Gáyan Uttejak Orchestra (Entransociety), a Ligeti And Kurtág produkció (At Carnegie Hall) és a Liszt Ferenc műveiből (Les Préludes, Magyar Fantázia, Amit a hegyen hallani), Kocsis Zoltán vezényletével készült lemez lett jelölt.

Az év daláért folyó versenyben a közönség szavazatai döntenek. A gálaestet május 8-án a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége (MAHASZ) és az Előadóművészi Jogvédő Iroda közösen rendezi; a díjátadón életműdíjat is átadnak.

A könnyűzenei kategóriákban egy zenészekből, zenei szakemberekből, újságírókból álló jelölőbizottság, valamint egy szűkebb szakmai zsűri, a Fonogram Bizottság tagjai szavaztak, illetve az előző évi eladások alapján alakult ki a jelöltek névsora.

A Fonogram - Magyar Zenei Díjat - Arany Zsiráf díj néven - a magyar hanglemezkiadás kiemelkedő teljesítményeinek, valamint a nemzetközi hanglemezkiadás Magyarországon kiemelkedő sikerű és értékű albumainak díjazására alapította a MAHASZ közgyűlése 1992 szeptemberében. A díjra az elismerés odaítélésének évét megelőző két naptári évben Magyarországon megjelent album nevezhető.

(MTI)

2012. április 16., hétfő

Korona a határon

A II. világháború idején, mielőtt a magyar koronát nyugatra menekítették volna, több hónapig föld alatti rejtekhelyeken őrizték a Kőszegi-hegységben. A Vas Népe most arról számolt be, hogy azt a bunkert, amely Kőszegen, a Kálvária-hegy lábánál található, hamarosan látogatható emlékhellyé alakítják. A ma még elhanyagolt bunker felújítását hamarosan megkezdik, a belső térben kiállítást rendeznek. Ide 1945 márciusában, rövid időre hozták a koronát, majd 33 évig külföldön volt. 

A korona határ menti története azonban nem itt kezdődik. 1944 végén a menekülő Szálasi-kormány a közeli Velemben rendezkedett be. A miniszterelnökséget a Stirling-villában (ma ez az alkotóház) helyezték el, december 24-én itt tartották az utolsó országgyűlést. A szent koronát az udvaron található pincében (barlang?) őrizték 1944. december 29. és 1945. március 19. között.



2012. április 15., vasárnap

költészet napja a pál utcában


Április 11., A Költészet Napja-VIII. Pál Utca 6. 2 kapucsengő
18.00-tól: Tábor Ádám, Kornis Mihály, Maróti György, Víg Mihály, Müller Péter Sziámi, Kukorelly Endre, Galkó Balázs, ...
20.00-tól: Dévényi Ádám koncert
ilyen volt:











a fal - hétfőn a titanicon


Az idei Berlinale gyöngyszeme, A fal szöveghű adaptációja Marlen Haushofer osztrák írónő 1963-ban megjelent, azonos című regényének, amely megjelenése óta olvasók nemzedékeit ragadta magával. 

Egy kirándulás során a hősnő magára marad egy hegyi vadászházban. Amikor társai keresésére indul a közeli faluba, ráébred, hogy a világtól egy láthatatlan "üvegfal" választja el. A túlélés lehetőségeivel egy kutya, egy macska és egy tehén társaságában kell szembesülnie. A szemkápráztató adaptáció főszerepét A Baader Meinhof csoport, A mások élete és Szabó István Az ajtójának sztárja, Martina Gedeck játssza. 

Julian Roman Pölser rendező-forgatókönyvíró a hétfői vetítés után (a film 18:45-kor kezdődik) a fesztivál vendége az Uránia Nemzeti Filmszínházban. 

2012. április 10., kedd

arcok a mezőn - megvannak!


A délelőtti poszttal kapcsolatban írt egy olvasónk (nagyon köszönöm ezúton is!), hogy a megoldást burgenlandi horvátoknál találjuk, a kuga.at oldalon. Egy 1998 és 2003 között futott projektről van szó, az alkotók: Rudolf Moratti, Karl Hieß, Hans Wetzelsdorfer, Ferenc Buzanich.

"Strohkunst - Kunst im öffentlichen Raum
Objekti od slame

Ausgangspunkt der vorliegenden Kunstaktion war der Gedanke, die drei Faktoren
- Stroh als landwirtschaftliches Abfallprodukt,
- Kunst im öffentlichen Raum und
- Vielfältiges regionales künstlerisches Potential
zu einer Synthese zu führen.

Regionale Identitäten verändern oder verlieren sich, Sprachen und Kulturen ebenso. Das Material Stroh – einst wertvoller Rohstoff in der Landwirtschaft, heute nur mehr Abfallprodukt – steht dabei als Metapher für den Wertewandel in der Gesellschaft. Durch die Platzierung der Kunstobjekte im öffentlichen Raum wird die alltägliche Auseinandersetzung der Bevölkerung mit Kunst im Allgemeinen sowie den Hintergründen der vorliegenden Aktion angeregt. 

Gleichzeitig will die KUGA den Künstlern der Region die Möglichkeit zu einer längerfristigen öffentlichen Präsentation ihrer Arbeiten geben. 

Ein Blick auf den Verlauf der Aktion innerhalb der sechs Jahre ist gleichzeitig ein Blick auf die unterschiedlichsten künstlerischen Auseinandersetzungen mit den Themen Stroh und Identität. Dabei waren sowohl sehr persönliche aus auch distanziert-abstrakte Herangehensweisen an das Thema möglich und gleichermaßen erwünscht.

Der intensive Auftakt mit der Beteiligung von sechs Künstlern im Jahr 1998 zeigt diese Vielfalt ganz besonders. In den folgenden Jahren 1999 bis 2002 wurde die Aktion jeweils mit den Arbeiten eines Künstlers weitergeführt. Alle beteiligten Künstler sind im Burgenland ansässig und wurden von der KUGA für die Teilnahme ausgewählt. Die Arbeiten geben somit auch einen interessanten Einblick in das bildnerische Schaffen im Land.

Zugleich geht es um den Diskurs zwischen Natur und Kunst. Auf der einen Seite die effektive Ausnutzung von Grund und Boden, wobei Stroh als Synonym für die Rentabilität agrarischer Produkte steht, auf der anderen Seite Strohobjekte als Kunstkonstrukte eines Bildes von Natur, als zu hinterfragender Gegenstand der Ästhetisierung. 

Der Künstler tritt als Vermittler seiner Denkweisen zu unserer Lebenswelt auf den Plan und gibt dem Betrachter den Blick frei, diese mit seinen eigenen dialektisch zu vergleichen.

Ein Versuch der KUGA, über gängige Vorurteile hinweg Konfrontation mit zeitgenössischer Kunst zu ermöglichen und Freiräume für Kunst zu schaffen. Kunst im öffentlichen Raum soll und muss einen Auftrag haben, nämlich die Anregung zur Kommunikation – ob als Augenblick im Vorbeifahren oder im kontemplativen Dialog.

Vier große Skulpturen – der Blitzstart (1998) des 2000 verstorbenen Rudolf Moratti, die prägnanten Strohköpfe (2000) von Karl Hieß sowie die Strohkugel „Ernte 02“ (2002) von Hans Wetzelsdorfer und die Tore "Ex oriente lux" von Ferenc Buzanich (2003)– sind zur Zeit als Dauerausstellung in der Umgebung von Großwarasdorf / Veliki Borištof zu besichtigen.

U toku šestih ljet (1998-2003) je zvana Velikoga Borištofa, uz cestu prema Gornjoj Pulju nastao mali park s umjetničkimi skulpturami iz slame. Osnovna misao ovih projektov je bila stvaranje sinteze trih aspektov: slama kao otpadni produkt, umjetnost u javnom prostoru i mnogostruki umjetnički potencijal iz naše regije. 

KUGA je s ovim projektom - prez obzira na uobičajene predrasude - pokusila omogućiti konfrontaciju sa suvremenom umjetnošću i stvoriti slobodne prostore za umjetnost. Umjetnost u javnom prostoru neka bude pobuda komunikaciji.

gefördert aus Mitteln der Europäischen Union und des Landes Burgenland

arcok a mezőn

Ausztriában, Felsőpulya (Oberpullendorf) és Szabadbáránd (Großwarasdorf) között, az út mellett "találtam" tegnap ezeket a hatalmas, fém-szalma szobrokat. Eddig nem sikerült kiderítenem, mik ezek. Ha tudja valaki, mi a címe-címük, ki az alkotó, kérem, írja meg!







2012. április 8., vasárnap

a magyar mozgó képtár „62” c. kiállítása a bazaar klubban


A MAGYAR MOZGÓ KÉPTÁR „62” c. KIÁLLÍTÁSA A BAZAAR KLUBBAN Dohány-Síp sarok (volt Metro klub) 2012 április 6.-20. Megnyitó: április 6. 19h

Almásy Ottilia Arezoo Ashtari Ágoston Lóránt Balanyi Andrea Bánki Ákos Bátki Zoltán Benkő Katalin Bodnár László Bott Mária Bódis Barnabás Bullet Shih Duncan Watson Erdély Dániel Esse Bánki Ákos Fekete András Fekete Zsolt Francois Joly Frank Balázs Fuchs Tamás Gajzágó Donáta Georg Ladányi G. Horváth Boglárka Gyurics Balázs Horváth Mónika Éva Horváth Roland ifj. Novák Mihály Kecskés Péter Kelemen Dénes Lehel Konkoly-Thege György Kováts Nikolett Kréher Péter Kuti Zsombor Losonczy István Magyari Balázs Maróti Dénes Menyhárt Tamás Merész Máté Molnár Ernő György Nagy Ibolya Nagy Sára Nagy Judit Borbála Nadzeya Hadun Olajos György Ocztos István Romvári Márton Rasa Vesali Schmidt Alexandra Siflis András Simon Ferenc Sonkoly Tibor Szabó Ottó Szabó Zoltán Szamaránszky Emőke Szász Tünde Szécsi András Tarka Niko Tirnován Tamás Varga Tüske Péter Verebics Katalin Victora Zsolt V. Nagy Nándor William Theodoracopulos


A kiállítást megnyitotta: Bódis Botond. Közreműködtek: Bartók György (ének), Helyesbeatek (konga), Menyhárt Tamás (basszusgitár), Nagy Zopán (vers), Talán Miklós (furulya), James Okoh Peter (afrikai dob)


6 April 2012 - 20 April 2012 Budapest VII ker. Dohány u. 20-22.

kanári a szénbányában


"Tanácstalan voltam abban a tekintetben, hogy vajon mi hasznuk van a művészeteknek, talán egyetlen ágazat, a lakberendezés kivételével. A legpozitívabb gondolatot, ami felbukkant az agyamban, így hívom: "Kanári a szénbányában" művészetelmélet. E teória szerint a művészek azért hasznosak a társadalomnak, mert annyira érzékenyek. Hiperérzékenyek. Felfordulnak, mint a kanári a mérges gázzal teli szénbányában - már akkor, amikor az ellenállóbb fajok egyedei még észre sem vették, hogy valami baj van. 

A leghasznosabb, amit ma itt a gyűlés előtt tehetnék, az az, hogy felfordulok. Másfelől viszont mindennap ezrével fordulnak fel mindenféle művészek, és senki rájuk sem hederít."

(Kurt Vonnegut előadása az Amerikai Fizikai Társaságnál, New York City, 1969)

2012. április 7., szombat

A rohonci Kreuzstadl / Keresztpajta Emlékhely

A szabadtéri múzeum a dél-keleti fal építésében részt vett több tízezer kényszermunkásnak, köztük a rohonci keresztpajtánál egy éjszaka alatt lemészárolt 180 magyar zsidónak állít emléket.  

Rohoncon 1991-ben indult el a kezdeményezés, hogy a náci uralom rémtetteire és az 1945 márciusában történt mészárlásra emlékezzenek. 1992-ben alakult meg a RE.F.U.G.I.U.S Egyesület. 1993-ban megvásárolták a keresztpajtát. Két évvel később, a mészárlás 50. évfordulóján felavatták Karl Prantl emlékkövét, amely kiegészíti az emlékhelyet. Azóta minden év márciusában megemlékeznek a helyszínen a tömeggyilkosság áldozatairól. 


Az egyesület azon fáradozik, hogy az emlékhely olyan élő mementó legyen, amely különféle rendezvényeknek (jótékonysági koncerteknek, kiállításoknak, szimpóziumoknak) is otthon ad. 2000-ben újabb telekvásárlással bővítették az emlékhely területét, majd juharfákat telepítettek. Felmerült egy múzeum ötlete, amely a dél-keleti fal építése áldozatainak állítana emléket. 2009-re összeállt a szakmai koncepció, a finanszírozás nem volt még biztosítva. Ez valósult meg mára, uniós és osztrák állami, tartományi és privát támogatással (a teljes költség 400.000 euró). A szabadtéri múzeum avatására 2012. március 25-én került sor.

Az újonnan létesített szabadtéri múzeum tablókkal, videókkal és tárgyi emlékkel dokumentálja, mi vezetett oda, hogy 1944-45-ben civilek, vendégmunkások és kényszermunkások a dél-keleti falat megépítsék. Közülük tízezrek, magyar zsidók számára mindez gyötrelmeket és halált jelentett, az építkezés során, vagy a mauthauseni koncentrációs táborba tartó halálmenetekben.

titanic filmfesztivál - program, zsűri, jegyelővétel


Elkészült a 19. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál (2012. április 13-21.) vetítési programja: http://www.titanicfilmfest.hu/2012/ A jegyelővétel elindult, aki április 11-ig előre megvásárolja jegyét, 20% kedvezményt kap!

Idén 29 országból érkeznek alkotások, 57 egész estés filmet (ebből 7 dokumentumfilm, 8 zenés-dokumentumfilmet) és 6 kisfilmet (kísérőfilmek) tekinthetnek meg az érdeklődők. A fesztivál rangos elismerését, a Hullámtörők-díjat egy háromtagú nemzetközi zsűri ítéli oda. A zsűri tagjai: Stefan Laudyn, a Varsói Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója, Kocsis Ágnes filmrendező és Muhi András producer.

Az alábbi filmeknek a Titanic Filmfesztiválon lesz a nemzetközi premierje:

IDA:A (Dánia)
Akik ölnek – A múlt árnyai - Those Who Kill – Shadow of the Past (Dánia)
Tartozás – Indebted (Finnország) világpremier
Bírlak - I Like You (USA)
Hol vol, hol nem - Happily Never After (USA)
Kodály Method (Magyarország)

2012. április 6., péntek

Ausztriába nem

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. HATÁRTALANUL! Programigazgatósága a HATÁRTALANUL! program keretében pályázati felhívást hirdet Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna, Szlovénia és Horvátország magyarlakta területeire történő iskolai utazásokra. 

Ausztriába nem. 

kívánni laza purcellt

zenei kéréseiket várjuk a következő telefonszámon, hallotta hajnalban a Bartókot, nem másnapos volt, hanem még mindig részeg, a cinkotai Körbeszarosba küldenék egy laza Purcellt, és mongya má be, hogy szeretlek, Mancika, te ribanc, és az első napsugarak kezdtek bekujtorogni a függöny mellett, és, és, és ha van rá mód, több hárfát, az istenért

2012. április 5., csütörtök

Komárom - Párkány: Magyar városok sztrapacskával

Egyszerre vagyunk vendégek és érezzük otthon magunkat, ha a Komárom-Esztergom utat a határ túloldalán tesszük meg. 

Úti beszámoló a látottakról, benyomásokról, árakról, kulináris élvezetekről, miközben a Fekete Kutya étteremből az Utolsó Esély kocsmába értünk. 

pavel sterec a laborban


2012. április 6. 19.00, Labor, 1053 Budapest, Képíró utca 6.

Pavel Sterec bemutatja: A JÖVŐ KÖZÖNSÉGÉNEK

A tárgyak azon múzeumi dolgozók tettein keresztül válnak jelenünk tanúivá, akik a gyűjtemény új darabjainak beszerzéséért felelnek. Még ha az átalakulás, mely során az átlagos tárgyból műtárgy lesz, annak külsején nem is jelentkezik, általa az mégis egy más létállapotba kerül. Kizárni valamit, leírni, klasszifikálni nem egy mechanikus folyamat. Éppen ellenkezőleg, rendkívüli érzékenység szükséges annak eldöntéséhez, hogy mi lesz képes majd a jövőben beszélni a máról. Egy performatív előadás keretében két múzeumi dolgozó a "bábjátékos“ szerepébe bújik, megeleveníti és megszólaltatja e műtárgyakat.
Frazon Zsófia a budapesti Néprajzi Múzeum etnográfusa. A MADOK kutatóprogram szervezője, melynek célja a kortárs társadalmat és kultúrát vizsgáló, országos, múzeumok közötti együttműködés létrehozása és működtetése. Frazon főbb kutatási területe a kortárs konzumkultúra, a tárgyak szerepe a személyes életvitelben, a városi kultúra és szubkultúrák, valamint a modern és posztmodern mindennapi élet és azok reprezentációja. Számtalan kiállítást rendezett a Néprajzi Múzeumban és azon kívül, „Múzeum és kiállítás– Az újrarajzolás terei" címmel (2011) nemrégiben könyve jelent meg. 

Perényi Roland (1976) társadalomtörténész, muzeológus. Az ELTE történelem-német szakán tanult. 2010-ben társadalomtörténetből szerezte meg doktori fokozatát. Főleg a századvégi Budapest társadalomtörténetével foglalkozik. 2003 óta a Budapesti Történeti Múzeumban dolgozik, 2010 óta a Kiscelli Múzeum igazgatóhelyettese, valamint a Térkép-, kézirat-, és nyomtatványtár kurátora.

Pavel Sterec (1985-ben született, Prágában él és dolgozik), a Jindřich Chalupecký díj egyik nyertese, főként a legapróbb részletekig kidolgozott és a különféle ingerekre válaszoló összetett installációkat készít.

A performatív előadás a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület és a Visegrad Fund együttműködésében megvalósuló csereprogram program keretében jött létre.

Labor, 1053 Budapest, Képíró utca 6.



Az esemény támogatója: Visegrad Fund, Műhely Alapítvány

derkovits-ösztöndíjasok az ernst múzeumban

A Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok munkáiból nyílik beszámoló kiállítás az Ernst Múzeumban, Újragondolt hagyomány címmel. Megnyitó 2012. április 5-én, csütörtökön este 6-kor, a kiállítás 22-éig látogatható.

2012. április 2., hétfő

Turistaként Észak-Koreában


(Az interjú az egyik bulvárlapnak készült 2006 márciusában, de végül nem jelent meg.) 

Georg Spöttle nem mindennapi tájakon turistáskodik. Észak-Korea, a Közel-Kelet vagy a Kilimandzsáró nem ismeretlen terep a számára. Németországban nőtt fel, ma Budapesten él, a Corvinuson tart előadásokat, és nősülni készül.

- Miért ment például Észak-Koreába?

- Annyi negatívumot hallottam róla, hogy a saját szememmel akartam látni: tényleg a gonosz birodalma, vagy ez csak az amerikai propaganda? Úgy tűnt, ez utóbbiról van szó.