A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Együttműködés
gimnáziumok között című pályázati felhívására a budapesti Arany János Általános
Iskola és Gimnázium által benyújtott Mai Márciusi Ifjak című pályázatot a kiíró 1 220 000 forint összegű támogatásban részesítette. A pályázat célja a
határon túli, magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülése, a magyarországi és
külhoni fiatalok közötti kapcsolatok kialakulása, személyes találkozók,
valamint a diákok közösségi szerepvállalásának elősegítése. Szerdán számolnak
be a közösen elért eredményekről.
A projekt programjának előkészítő foglalkozásának a
legfontosabb feladata volt ráhangolni a budapesti diákokat az aradi diákokkal
és a tanárokkal való találkozóra. Megismertetni a gimnazistákat a határon túli
magyarok történelmével, életével, szokásaival és mindennapjaival. Erősíteni az
összetartozás érzését. Elsajátítani a márciusi ifjak hősi viselkedését.
„Akkoriban, amikor én voltam fiatal, nem nagyon beszéltek a
Trianonról. (…) Az érdélyiek bozgoroknak hívták a kintrekedt magyarokat, ami
annyit jelent románul: hazátlan. Nem volt szabad magyarul beszélni, de nem csak
Romániában, hanem a többi velünk határos országban sem, ahol az országhatár
mellett rengeteg magyar élt, sőt voltak magyarlakta települések is. Ha pedig
mégis beszéltek, akkor megverték őket. (…) Legyünk büszkék arra, hogy magyarok
vagyunk, becsüljük meg a kultúránkat és ne hagyjuk, hogy elkallódjon!” (Novák
János, a Sashegyi Arany Iskolaalapítvány Kuratóriumi elnöke, a Sashegyi
Néptáncegyüttes mentora, Erdély szakértője)
A program megvalósulásának második fázisaként az aradi Csiky Gergely Főgimnázium huszonkét tanulója Budapestre látogatott, három tanár kíséretében. A négynapos itt tartózkodás keretében kicserélték a fiatalok a nemzeti ünnephez kapcsolódó ismereteiket, közösen meglátogatták az 1848-as forradalom és szabadságharc emlékhelyeit, a Petőfi szobrot, a Batthyány-örökmécsest, a Pilvax kávéházat, a Landerer nyomdát és a Nemzeti Múzeumot.
Hogy a diákokban még erőteljesebben rögzüljön a történelem,
előadásokat hallgattak meg a korszakot ábrázoló irodalmi és filmművészeti
alkotásokból. Táncsicsra emlékezve, s a külhoni és a budapesti diákok személyes
kapcsolatának elmélyítésére, közös kiránduláson vettek részt a budai
Várnegyedbe.
Az Arany János Gimnázium tanulói és tanári kollektíváját
évek óta szoros barátság fűzi a Nemzetközi Pető Intézet gondozottjaihoz és
gondozóihoz. Fontosnak érezték, hogy az erdélyi gyerekek is bepillantást
nyerjenek a mindennapi életükbe, s a karitatív munka során szerzett személyes
tapasztalataikba.
A Nők a forradalomban című március 15-i színdarab
koronázta meg a tartalmas együttlétet. Az előadásra meghívták a Pető Intézet
kisdiákjait is. Nagy médiaérdeklődés övezte az eseményt.
A projekt következő állomásaként 2013. május 21–24. között a
budapesti Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjainak és tanárainak
egy csoportja látogatott Aradra, a Csiky Gergely Főgimnáziumba. A kirándulás
keretében a fogadó iskola bemutatása, városnéző séta, kirándulás Világosra,
Mácsára, táncház, alternatív programok, illetve közös műhelymunka (a gyűjtött
anyag rendszerezése, feldolgozása, naplókészítés) szerepelt a tevékenységek között.
A tapasztalatok összegzésére 2013. június 12-én, szerdán az
Arany János Gimnázium a műhelymunka mellett főzőversennyel és néptáncbemutatóval színesített témanapot szervez. Az értékelés célja a történtek
áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni
magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok
iskolai keretek között történő megjelenítése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése